Skutečné globální srovnání Mono, Poly, PERC a Dual FV modulů.
* This is a field test and the results are specific for this installation on this location please research which is the best solution for your own situation as the results can be different based on environmental influences.
Total solar yield as of 27/03/2023 when the results were reset:
Mono: 9158 kWh
Split-cell: 9511 kWh
Poly: 9113 kWh
Perc: 9471 kWh
Perc-east: 1970 kWh
Perc-west: 1730 kWh
Vyplout z přístavu a vyrazit na vodu je prostě kouzelné. Ať už vyrážíte na pár dní rybařit, wakeboardujete nebo navštěvujete ostrovy, plachtění znamená svobodu. Chcete mít ten stejný pocit, pokud jde o výkon. Svobodu nabíjet telefon a přehrávat oblíbenou hudbu, ať jste kdekoli. Inteligentní energetické řešení od Victronu poskytuje svobodu každé malé lodi.
Představte si, že vezmete kamaráda na víkend rybařit. Závěsný motor zavede vaši malou loď do středu jezera. Z denního úlovku bude večeře, kterou si uvaříte, než se na noc utáboříte na malém ostrově.
Podívejme se na Optimální energetický plán, který vám pomůže užít si výlet v pohodlí.
I malá loď se spoléhá na elektrická zařízení. Všechno, co je na lodi, bude běžet na stejnosměrném proudu, ale budete chtít zásuvku střídavého proudu pro nabití telefonu nebo notebooku. Všechna elektrická zařízení spotřebují určité množství wattů. Sčítání wattů je jen polovina příběhu. Čas je stejně důležitý. Na palubě můžete mít 100 W ve světlech, ale jsou zapnutá pouze po omezenou dobu. Malý chladicí box si vezme 50 wattů, ale běží neustále.
Abyste si to mohli představit, nastínili jsme 2 příklady systému na základě „normálního“ a „vyššího“ použití.
Světla mohou spotřebovat 100 W za hodinu, ale používají se pouze 4 hodiny denně.
100 W x 4 hodiny = 0,4 kWh / den
Chladící box spotřebuje 50 W za hodinu, ale je zapnutý celý den (obvykle chladí ½ dne).
50 W x 24 hodin / 2 = 0,6 kWh / den
Nechcete nechat motor neustále běžet. Vyplaší to ryby. Řešením je ukládání energie do (domácí) baterie, ze které střídač převádí uloženou energii na 230 V. Baterie může být nabíjena pobřežním zdrojem a alternátorem po cestě. Pokud plánujete výlety, které jsou dlouhé několik dní, ujistěte se, že vaše baterie má dostatečnou kapacitu, aby vám vydržela zpravidla 48 hodin.
Úložná kapacita lithiové baterie by měla být dvojnásobkem denní spotřeby energie.
Vzhledem k její o ±50% menší kapacitě vybití by měla být uložená kapacita olověné baterie čtyřikrát větší než denní spotřeba energie.
Střídač by měl být dimenzován tak, aby nepřetržitě zvládal průměrné zatížení a měl by odpovídat očekávanému špičkovému proudu, který naše střídače zvládají velmi dobře (v průměru 2 x jejich trvalý proud).
Normální a těžší výkonové profily v kWh, založené na denní spotřebě energie, která by měla být v rovnováze s výrobou.
Skladovací baterie v Ah, zdvojnásobte kapacitu při použití olověných baterií.
Jak se výkonový profil promítne do robustního systému?
Devices you bring on board usually need an AC outlet. Think of:
As the name suggests: the battery charger recharges the boat’s battery when plugged into shore power. At the same time the Victron battery chargers will also power the boat’s electrics.
All Victron battery chargers operate automatically. You can safely keep them connected to the battery all the time, even when the boat is not in use. Waterproof chargers are also available.
Battery management systems take excellent care of Lithium batteries, protecting the individual cells of LiFePO4 batteries against over voltage, under voltage and over temperature and will shut down or reduce charging (VE.Bus products only) or disconnect the loads when this occurs.
Victron Energy offers several BMS options, in general the VE.Bus BMS and smallBMS signal separate devices to disconnect the charging (Inverter/Chargers, Cyrix-Li, DC-DC chargers) or disconnect the loads (BatteryProtect, Inverter/Charger), the modular Lynx distribution system features the Lynx BMS and other modules for more control over the DC busbar. For vehicles and boats all-in-one functionalities are available in the Smart BMS versions for Victron Lithium batteries, but also include current limiting to protect the alternator from overheating and BatteryProtect-like functionality to shut down the loads when pre-set critical battery conditions are met.
Victron Energy also offers full flexibility when it comes to selecting a third-party off-grid battery bank (and their BMS) of choice. A large number of well supported Lithium battery manufacturers can be easily integrated through the use of a mandatory GX-device. This flexibility enables our customers to perfectly match their off-grid needs for their unique power situation. When working with unsupported brands, a Victron Energy Battery Monitor is required to pass on accurate state of charge readings to the wider system.
Podívejte se na všechny naše systémy pro správu bateriíSledovač stavu baterií je jako „palivoměr“ pro vaši baterii. Zaznamenává, kolik energie je spotřebováno a nabito. Sledovač stavu baterií vypočítává stav nabití, zbývající kapacitu a čas do vybití. Napětí baterie neposkytuje přesnou indikaci o nabití baterie (zejména ne při zatížení). Sledovač stavu baterií ano.
Sledovače stavu baterií Victron Energy sledují historická data, jako je počet nabíjecích cyklů, nejhlubší vybití, nejvyšší napětí, nejnižší napětí a tak dále. Upozorní vás na kritické stavy, jako je nízké napětí nebo nízké nabití, a může dokonce vypnout celý zdroj napájení, aby nedošlo k drahému poškození baterie, nebo může spustit generátor.
Victron nabízí sledovače stavu baterií s nebo bez displeje, verze Smart vám umožní sledovat podrobná data a upravovat nastavení v naší bezplatné aplikaci VictronConnect.
Většina systémů založených na lithiových bateriích vyžaduje systém správy baterií, který může zasílat informace o baterii do širšího systému. V tomto případě může být sledovač stavu baterií nadbytečný. Další informace naleznete v části Sledovač stavu baterií. Podívejte se na všechny naše sledovače stavu baterií
The Cyrix BatteryCombiner is the only safe way to connect the house battery to the starter battery (to start your boat’s engines). With a BatteryCombiner you can charge the house battery from the alternator without running the risk of draining the starter battery (which always should be ready to go). When other sources of power are available (eg. shore/solar/generator power), the Cyrix BatteryCombiner will allow bi-directional charging from the house battery to the starter battery.
When the Voltages of the starter and house batteries are the same, use a Cyrix: its current rating should be equal or bigger than the current rating of the alternator. If the house battery is Lithium and the alternators Amperage is smaller than the house battery, or when the Voltages of the starter and house battery are different: use a Orion or Buck-Boost.
Ochrana baterie BatteryProtect odpojí baterii od nevýznamných zátěží předtím, než se dostane pod přednastavenou úroveň (úplné vybití baterie by způsobilo její poškození) nebo dokud má ještě dostatek kapacity pro nastartování motoru.
To není vše, co múže BatteryProtect od společnosti Victron Energy nabídnout. Vestavěné zpoždění vypnutí zajišťuje, že životně důležitá elektronika není odpojena omylem, tj. když startování motoru způsobí krátký pokles napětí. Po dostatečném nabití baterie také automaticky vše znovu připojí.
BatteryProtect má dálkový vypínač, takže jej lze zapnout/vypnout pomocí BMS nebo vypínače. Inteligentní verze je programovatelná prostřednictvím aplikace VictronConnect.
The BMS 12/200 is a dedicated battery management system (BMS) that protects Victron Smart 12,8V LFP batteries against deep discharges, overcharging and high temperatures with up to 200 Amps maximum DC current. When critical values are exceeded, the BMS acts immediately: loads are disconnected physically in case of a deep discharge and charging is stopped when there is a risk of overcharging. High temperatures trigger an immediate end to both charging and discharging.
This is the only BMS that can be directly connected to an alternator, protecting them from overload/overheating. This works with a combination of an AB fuse (rated in accordance with the expected max load current of the alternator) and an internal programmable input (which limits the input current electronically to 80% of the AB fuse).
Please check your manufacturer for the maximum charging current of your alternator and size AB fuses of the BMS 12/200 accordingly, see manual.
When different Lithium batteries & higher voltages are used, other solutions are needed, such as the VE.bus BMS and Lynx-Ion.
See our bigger boat types to see a bigger Lithium system and BMS See more info on alternator charging Lithium (and not blow them up)Small motor boats rely on their engine to get the job done. Their engine comes with an alternator to charge the engine batteries, drive fuel pumps, etc.
Once the starter batteries are recharged, the engines can also recharge the house battery and power the boats electronics. When the engine is used the majority of the day, there will always be enough energy generation to compensate the daily consumption. However, when the boat isn’t used over time, batteries might run dead eventually. Our battery chargers take excellent care of your batteries when in the harbour or garage.
A small boat will have several electronic devices; they all run of the house battery. Think of:
Battery chargers recharge batteries (DC) when plugged into shore power (AC).
At the same time the Victron Energy battery chargers can also power devices directly.
All Victron Energy battery chargers are developed for professional duty. Our advanced multi step charging algorithms get the best out of your battery, giving the battery the power it needs, maintaining its health, ensuring better performance... and a longer life.
Smart models work with VictronConnect, so you can check the status and configure all settings of your battery charger remotely via Bluetooth. Chargers with different waterproof ratings (IP rating) are also available. Our wide range of models makes it easy to select the right charger, saving you the cost of having to buy a larger one.
Podívejte se na všechny naše nabíječkyThe house battery supplies power to your boat’s electrical system. Choose a battery with a generous capacity as there might be long intervals between re-charges. Sometimes the starter battery doubles up as the house battery. If you opt for this set-up, make sure the battery is well protected against discharge. It will be hard to start the boat when the battery is flat.
For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:
|
|
The house battery supplies power to your boat’s electrical system. Choose a battery with a generous capacity as there might be long intervals between re-charges. Sometimes the starter battery doubles up as the house battery. If you opt for this set-up, make sure the battery is well protected against discharge. It will be hard to start the boat when the battery is flat.
For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:
|
|
An inverter creates AC power from a DC source. It lets you use devices on board that need a regular AC outlet.
The inverter needs to be big enough to handle the maximum AC load you want to bring on board. If the load exceeds 375 VA, you might consider a combined inverter/charger instead. Models start at 500 VA.
The starter battery is needed to start your boat’s engine. These batteries are different from house batteries and engineered to deal with a large discharge current. The starter battery should always be ready to go. It’s best to isolate the starter battery from all other electrical circuits on board, so it cannot be accidentally drained of power, with a BatteryCombiner.
Either in the marina or back home you’ll hook the boats charger up to shore power to recharge the battery. Shore power can also be used for maintenance and to run large AC loads.
All Victron products on your boat can be monitored and controlled from the palm of your hand. Just connect the VictronConnect App via Bluetooth and you’ll have direct access to indicators like battery voltage and current. You can also turn devices on or off, as well as change their settings.
See what the VictronConnect app can doSpotřeba energie se bude lišit od lodi k lodi a od majitele k majiteli a to platí i pro malé lodě. Zde jsou dva příklady, jak by mohl vypadat Optimální energetický plán pro malou loď s normální a vyšší denní spotřebou energie.
Při navrhování a instalaci optimálního řešení však přichází do úvahy mnohem více faktorů: Odborník společnosti Victron vám s tím rád pomůže.
Naše dobře zavedená celosvětová síť místních odborníků společnosti Victron, kteří jsou ochotni vám pomoci najít optimální řešení.
Ve společnosti Victron považujeme za nezbytné, poskytnout našim zákazníkům služby a podporu rychle a kompetentně. To je důvod, proč naše celosvětová síť odborníků Victron nabízí nejvyšší úroveň technického know-how a je odhodlána provádět opravy co nejrychleji.
Takže můžete vyrazit nebo pokračovat v cestě kamkoli.