Skutečné globální srovnání Mono, Poly, PERC a Dual FV modulů.
* This is a field test and the results are specific for this installation on this location please research which is the best solution for your own situation as the results can be different based on environmental influences.
Total solar yield as of 27/03/2023 when the results were reset:
Mono: 9158 kWh
Split-cell: 9511 kWh
Poly: 9113 kWh
Perc: 9471 kWh
Perc-east: 1970 kWh
Perc-west: 1730 kWh
Motorové jachty jsou mistrovská díla strojírenství. Pohodlí domova v kompaktním prostoru jachty. Kamkoli máte namířeno, chcete si tento těžce vydělaný luxus užít naplno. Victron poskytuje inteligentní rozvodnou síť, která se přizpůsobí jakýmkoli výzvám, na které můžete během plavby narazit. Takže můžete v klidu relaxovat na lehátku.
Ať už se chystáte s rodinou na víkend po ostrovech nebo na týden zakotvíte v krásné zátoce, je to vaše dovolená a můžete si dělat, co chcete. Z tohoto důvodu se optimální energetické řešení bude lišit od jachty k jachtě a od majitele k majiteli. S Victronem můžete ovládat téměř jakýkoli plán, ale jako příklad jsme níže ilustrovali „normální“ a „vyšší“ energetické profily pro „obyčejnou“ motorovou jachtu.
Podívejme se na váš Optimální energetický plán, díky kterému to bude všechno možné.
Motorová jachta by nebyla kompletní bez velkého množství elektrického vybavení. Většina věcí používaných k řízení lodi obvykle používá stejnosměrný proud, větší (domácí) spotřebiče vyžadují střídavý proud. Kolik energie to sčítá? Nedívej se jen na Watty. Mikrovlnná trouba může spotřebovat 1000 W, ale je zapnutá pouze 4 minuty. Kombinovaná chladnička s mrazničkou může spotřebovat pouze 100 W, ale je zapnutá 24 hodin denně.
Abyste si to mohli představit, nastínili jsme 2 příklady systému na základě „normálního“ a „vyššího“ použití.
Mikrovlnná trouba spotřebovává 1000 W za hodinu, ale je zapnutá pouze po dobu 4 minut
1000W / 60 x 4 = 0.067 kWh / day
Kombinovaná chladnička / mraznička spotřebuje 84 W za hodinu, ale je zapnutá celý den (obvykle chladí ½ dne).
84 W x 24 hodin / 2 = 1 kWh / den
Motorová jachta vyžaduje dobré skladování energie a výkonnou přeměnu na 230 V. Nabíjení bateriové banky motory znamená, že nemusíte zapínat hlučný generátor, když jste přes noc zakotvili na širém moři. Vzhledem k tomu, že se nemusíte několik dní pohybovat, měla by mít vaše domácí baterie hodně kapacity. Obecně platí, že počítáme skladovací energii s 48 hodinami na palubě bez pobřežní / motorové / generátorové / solární energie.
Úložná kapacita lithiové baterie by měla být dvojnásobkem denní spotřeby energie.
Vzhledem k její o ±50% menší kapacitě vybití by měla být uložená kapacita olověné baterie čtyřikrát větší než denní spotřeba energie.
Střídače by měly být dimenzovány tak, aby nepřetržitě zvládaly průměrné zatížení a měly by odpovídat očekávanému špičkovému proudu, který naše střídače zvládají velmi dobře (v průměru 2 x jejich trvalý proud).
Normální a těžší výkonové profily v kWh, založené na denní spotřebě energie, která by měla být v rovnováze s výrobou.
Skladovací baterie v Ah, zdvojnásobte kapacitu při použití olověných baterií.
Jak se výkonový profil promítne do robustního systému?
Everything you would expect in a home can also be found on a motor cruiser. All these devices need AC to run. Think of:
The Cyrix BatteryCombiner is the only safe way to connect the house battery to the starter battery (to start your boat’s engines). With a BatteryCombiner you can charge the house battery from the alternator without running the risk of draining the starter battery (which always should be ready to go). When other sources of power are available (eg. shore/solar/generator power), the Cyrix BatteryCombiner will allow bi-directional charging from the house battery to the starter battery.
When the Voltages of the starter and house batteries are the same, use a Cyrix: its current rating should be equal or bigger than the current rating of the alternator.
If the house battery is Lithium and the alternators Amperage is smaller than the house battery, or when the Voltages of the starter and house battery are different: use a DC-DC converter or Buck-Boost.
Battery management systems take excellent care of Lithium batteries, protecting the individual cells of LiFePO4 batteries against over voltage, under voltage and over temperature and will shut down or reduce charging (VE.Bus products only) or disconnect the loads when this occurs.
Victron Energy offers several BMS options, in general the VE.Bus BMS and smallBMS signal separate devices to disconnect the charging (Inverter/Chargers, Cyrix-Li, DC-DC chargers) or disconnect the loads (BatteryProtect, Inverter/Charger), the modular Lynx distribution system features the Lynx BMS and other modules for more control over the DC busbar. For vehicles and boats all-in-one functionalities are available in the Smart BMS versions for Victron Lithium batteries, but also include current limiting to protect the alternator from overheating and BatteryProtect-like functionality to shut down the loads when pre-set critical battery conditions are met.
Victron Energy also offers full flexibility when it comes to selecting a third-party off-grid battery bank (and their BMS) of choice. A large number of well supported Lithium battery manufacturers can be easily integrated through the use of a mandatory GX-device. This flexibility enables our customers to perfectly match their off-grid needs for their unique power situation. When working with unsupported brands, a Victron Energy Battery Monitor is required to pass on accurate state of charge readings to the wider system.
Podívejte se na všechny naše systémy pro správu bateriíDischarging your battery too far will damage it. Adding a Victron BatteryProtect will disconnect the boat’s electronics when the battery voltage drops below a pre-set level. It will also automatically reconnect everything when the battery is sufficiently recharged.
There is more to a Victron BatteryProtect. The built-in shutdown delay ensures that vital electronics aren’t disconnected in error, i.e. when starting the engine causes a short drop in battery voltage.
Sledovač stavu baterií je jako „palivoměr“ pro vaši baterii. Zaznamenává, kolik energie je spotřebováno a nabito. Sledovač stavu baterií vypočítává stav nabití, zbývající kapacitu a čas do vybití. Napětí baterie neposkytuje přesnou indikaci o nabití baterie (zejména ne při zatížení). Sledovač stavu baterií ano.
Sledovače stavu baterií Victron Energy sledují historická data, jako je počet nabíjecích cyklů, nejhlubší vybití, nejvyšší napětí, nejnižší napětí a tak dále. Upozorní vás na kritické stavy, jako je nízké napětí nebo nízké nabití, a může dokonce vypnout celý zdroj napájení, aby nedošlo k drahému poškození baterie, nebo může spustit generátor.
Victron nabízí sledovače stavu baterií s nebo bez displeje, verze Smart vám umožní sledovat podrobná data a upravovat nastavení v naší bezplatné aplikaci VictronConnect.
Většina systémů založených na lithiových bateriích vyžaduje systém správy baterií, který může zasílat informace o baterii do širšího systému. V tomto případě může být sledovač stavu baterií nadbytečný. Další informace naleznete v části Sledovač stavu baterií. Podívejte se na všechny naše sledovače stavu baterií
Keeping grips on all the systems on board can be a hassle. The solution: tie everything together in a single boat network using NMEA communication standards. Your boat network can include navigation equipment, tank senders, battery monitoring and much more. The status information can trigger alarms and shutdowns, adding to the safety on board. The Cerbo GX now supports the NMEA2000 out protocol, allowing you to monitor your boat’s network of systems from wherever you are.
Motor cruisers have one or two diesel engines to get from harbour to horizon. The engines are designed to run continuously, for days on end. They also come with high-output alternators to charge the engine batteries, drive fuel pumps, etc.
Once the starter batteries are recharged, the engines can also power the boat electrics and recharge the house battery. On motor cruiser you’ll find power hungry DC equipment such as anchor windlasses and bow thrusters. The engines have to be running before you can use them.
A motor cruiser is packed with dozens of electrical devices. These are all connected to the house battery. Think of:
The Buck-Boost converter is used in dual battery systems, where the (smart) alternator and the start battery are used to charge the service battery (of equal or different voltages). The Buck-boost can be used in 12V or 24V systems and is suitable for both lead acid and lithium batteries.
Charging lithium batteries from the alternator
Alternators cannot be connected directly to most lithium batteries. A lithium battery will draw more current than the alternator can supply, which may result in alternator damage. A Buck-Boost DC/DC converter solves this problem: it acts as a current limiter between the alternator and the battery.
How to select a Buck-Boost? The current rating of the DC/DC converter has to be less than the alternator’s current rating. For example: pair a 50 Amps converter with a 60 Amps alternator. In the software the ideal throughput can be defined.
When the charging capacity exceeds the limits of the Buck-Boost, consider working with DC-DC generator(s) sized to the capacity of the battery bank.
The Victron Cerbo GX is the communication-centre of your boat’s installation, allowing you to always have perfect control from wherever you are and maximises its performance. Simply connect through our Victron Remote Management (VRM) portal, or access directly, using the optional GX Touch 50 screen, a Multi Functional Display or our VictronConnect app thanks to its added Bluetooth capability.
The Victron Cerbo GX is an easy to use visual system. Instantly monitor the battery state of charge, power consumption, power harvest from PV, generator, and mains, or check tank levels and temperature measurements. Easily control the shore power input current limit, (auto)start/stop generator(s) or even set quiet periods to avoid starting the generator in the middle of the night. Change any setting to optimise the system, follow up on alerts, perform diagnostic checks and resolve challenges remotely. The Cerbo GX turns any power challenge into an effortless experience.
A galvanic isolator prevents electrolytic corrosion. The isolator is mounted directly behind the shore power connector on board. It blocks DC currents that might leak through the shore power earth terminal. These currents can cause corrosion to all metal parts under water, like the hull, propeller, shaft, etc. The galvanic isolator should have the same power rating as the incoming shore power.
It’s a misunderstanding that galvanic corrosion occurs only in metal and aluminium hulls. In fact it can occur on any boat as soon as a metallic part (the shaft and propeller) is in contact with water. Galvanic corrosion will quickly dissolve your sacrificial anodes, and attack the shaft, propeller and other metal parts in contact with water as soon as the boat is connected to the shore-side supply. It might therefore be tempting not to connect the ground conductor: this is however extremely dangerous because Ground Fault Current Interrupters will not work nor will a fuse blow in case of a short circuit to a metal part on the boat.
The safe option is to use a Galvanic Isolator for non-metal smaller boats, or use an isolation transformer for metal boats or boats with bigger systems.
The generator provides energy when shore power is not available and the boat’s engines aren’t running (or can’t supply enough power to meet the demand). The generator is usually supplemented with a inverter/charger and a battery bank. The batteries act as a backup and allow for quiet periods at night.
Thanks to Victron’s PowerAssist, the generator doesn’t have to be sized for the maximum load. You can use a smaller generator which is cheaper to install, uses less fuel and produces less noise. The inverter automatically bridges the potential gap between supply and demand with support of the battery bank.
Modul GX 4G přidá vašemu systému Victron Energy mobilní připojení k internetu. Když je váš systém v dosahu 4G sítě, odešle data na webovou stránku VRM a vy můžete systém sledovat ze svého smartphonu. Modul přidává GPS sledování, zaznamenává vaše cesty a umístí geo-plot kolem instalace. Obdržíte upozornění e-mailem, když se systém dostane mimo oblast geografického plotu.
Victron Energy nabízí několik 4G modulů a modem GlobalLink 520, které fungují prvních pět let bez jakýchkoliv měsíčních poplatků nebo předplatného, a několik modulů 4G. Podívejte se na naše 4G modemy Podívejte se na náš GlobalLink 520
The Victron GX GSM is a 3G cellular modem that enables GX devices with mobile internet for the system and connection to the VRM Portal, allowing you to monitor your system from remote. When the boat is in range of a 3G network, it will send data to the VRM website and you can monitor the boat from your smartphone. The GSM module adds tracking the boat, recording your trips and putting up a geo-fence around the boat. You will get an alert via mail when the boat travels outside the geo-fence area.
Victron Energy Cerbo GX je komunikačním centrem vaší systémové instalace, které vám umožňuje mít systém vždy dokonale pod kontrolou odkudkoli a maximalizuje jeho výkon. Volitelný displej GX Touch 50 je společníkem zařízení Cerbo GX. Pětipalcový a sedmipalcový dotykový displej poskytuje okamžitý přehled o vašem systému a umožňuje bleskurychle upravit nastavení.
Okamžitě sledujte stav nabití baterie, spotřebu energie, získávání energie z FV, generátoru a sítě nebo kontrolujte hladinu v nádrži a naměřené teploty. Snadno zkontrolujte připojení k síti a teplotu baterie, zapněte střídač, (automaticky) spusťte / zastavte generátor nebo dokonce můžete nastavit období klidu, aby se generátor nespustil uprostřed noci. Změňte jakékoli nastavení za účelem optimalizace systému, sledujte výstrahy, provádějte diagnostické kontroly a řešte problémy na dálku pomocí bezplatného portálu Victron Remote Management (VRM).
Cerbo GX je snadno použitelný vizuální systém a promění jakoukoli energetickou výzvu v zážitek bez námahy. Jednoduše se připojte přes portál vzdálené správy (VRM) nebo získejte přímý přístup pomocí displeje GX Touch 50, MFD nebo aplikace VictronConnect přes Bluetooth.
The house battery stores power for the boat’s electrical system. Motor cruisers typically have large power demands and the house battery should have a generous capacity.
For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:
|
|
The house battery stores power for the boat’s electrical system. Motor cruisers typically have large power demands and the house battery should have a generous capacity.
For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:
|
|
On motor cruisers you’ll need an intelligent inverter/charger that automatically switches between various sources to cater for all power needs.
In the marina shore power will be used to feed the boat’s AC grid and charge the batteries. When no shore power is available, the batteries will power both the DC and the AC grid. Power can be drawn from the boat’s engines while sailing. If the power demand gets too high or the batteries get low, the generator will kick in to power the load and charge the batteries.
Thanks to PowerAssist, the generator doesn’t have to be sized for the maximum load. You can use a smaller generator which is cheaper to install, uses less fuel and produces less noise.
If you don’t have a generator on board, a Multiplus is all you need. With a generator on board a Quattro is the better choice.
We strongly recommend 24 Volts for new boats. The higher voltage is simply a better choice when it comes to meeting the power demands of a motor cruiser. If your boat’s system is based on 12 Volts, select a 12 Volts unit instead. If you have dissimilar battery banks, consider charging them using a DC-DC converter, or have it power several dissimilar appliances with a different voltage than the house battery.
Generally speaking, a 3 kVA unit will be big enough, unless the power consumption is higher than average. For example: when you have an air conditioner on board. If this is the case, choose a 5 kVA unit.
The Victron integration between our GX range and several leading Multi Functional Display manufacturer brands enables you to easily connect an MDF to the heart of your power system such as the Cerbo GX, or the GX enabled MultiPlus-II GX. Once connected you can easily monitor and control your boat’s power system, right on your Glass Bridge.
Usually shore power is available in the marina; it is used to run large AC equipment on board and recharge the batteries. Larger boats need a three phase supply. Sometimes shore power can’t provide enough power to cater for the total AC load of the boat. It might also just be single phase.
Often shore power is limited in how much power you can draw, i.e. just 10 Amps. Berths with higher ratings might not always be available. Victron inverter/chargers allow you set a maximum shore power current. Now you can charge your batteries and turn on any equipment without blowing a fuse. Thanks to Victron’s PowerAssist, the generator and batteries can automatically bridge the gap between supply and demand.
Sometimes shore power is less than perfect. You might run into voltage drops if you’re at the far end of the harbour. There could also be power surges, which could harm sensitive equipment on board. Victron’s inverter/chargers smooth out these problems and turn bad power into perfect power.
Solar panels won’t be able to cover all the power needed, but they can reduce the running time of the generator and fuel costs.
A solar charger - also called MPPT controller, harvests the power from the solar panels to charge the house battery. Solar chargers have the same charging cycles as our regular, fully automatic, battery chargers. When your boat is moored without shore spower, solar power is a great way to keep the batteries charged.
In a marine environment, the performance of solar panels changes constantly. Victron’s solar controllers use ultra fast maximum power point tracking to squeeze up to 30% more power out of your panels.
See our Solar Calculator to size the solar panels and select a MPPT chargerSolar panels won’t be able to cover all the power needed, but they can reduce the running time of the generator and fuel costs. Victron offers a wide range of highly efficient solar panels that are just perfect for marine use.
The starter battery is needed to start your boat’s engines. These batteries are different from house batteries and engineered to deal with a large discharge current. The starter batteries should be ready to go. Always use a BatteryCombiner to connect the starter batteries to the rest of the electrical system; it prevents an accidental drain of power.
The GX Touch 50 display allows you to have an instant overview of your system and adjust settings in the blink of an eye. Simply connected to the Cerbo GX with one cable, its super slim 5 inch waterproof design and its top-mountable setup bring a lot of flexibility when creating a crisp and clean dashboard.
All Victron products on your boat can be monitored and controlled from the palm of your hand. Just connect the VictronConnect App via Bluetooth and you’ll have direct access to values like battery voltage and current. You can also turn devices on or off, as well as change their settings.
See what the VictronConnect app can doThe Lynx Distributor is a modular DC busbar, with locations for four DC fuses. It will monitor the status of each fuse, and indicate its condition with a LED on the front. When connected to a Lynx Smart BMS or Lynx Shunt, the status of the fuses will be visible in VictronConnect and VRM (when the Lynx Smart BMS is connected to a GX-device).
Multiple Lynx Distributors can be used to connect all the DC-loads and charge sources on one side of the BMS, on the other side, a Lynx Power In (without fuses) or another Lynx Distributor (with fuses) can be used to connect the battery bank to the modular busbar.
Lynx Distribution system
This product is part of the modular Lynx busbar system that also provides the Lynx Smart BMS, a dedicated Battery Management System for Victron Lithium Smart Batteries (for non Victron Lithium batteries, use the Lynx Shunt).
Zobrazit všechny moduly LynxSledujte a spravujte systémy Victron Energy odkudkoli a včas odhalte potenciální problémy pomocí výstražných zpráv a alarmů. S VRM máte vždy dokonalou kontrolu, ať jste kdekoli.
VRM funguje se zařízením GX, jako je Cerbo GX s připojením k internetu, GlobalLink 520 nebo GSM LTE 4-g pro menší systémy.
Sledujte stav nabití baterie, spotřebu energie, sklizeň energie ze solárních panelů, generátoru a sítě v reálném čase. Optimalizujte sklizeň a využití energie pomocí historických grafů a podrobných analytických zpráv. Odhalte potenciální problémy včas nastavením výstrah a jejich následným sledováním, abyste předešli naprostému selhání systému.
Snadno zkontrolujte připojení k síti a vstupní proudový limit, zapněte střídač, (automaticky) spusťte / zastavte generátor nebo dokonce můžete nastavit období klidu, aby se generátor nespustil uprostřed noci. Přes portál VRM můžete změnit jakékoli nastavení, sledovat alarmy, provádět diagnostické kontroly a řešit problémy, ať jste kdekoli.
Podívejte se na všechna naše zařízení GXLynx Smart BMS je vyhrazený systém správy baterií pro lithiové baterie Victron Smart (pro lithiové baterie jiné než Victron, viz níže). Pro naši řadu lithiových baterií Smart Lithium je k dispozici několik BMS (systémů správy baterií). Zařízení Lynx Smart je tou nejbohatší a nejkompletnější variantou. Jeho hlavní rysy jsou:
Vyhrazený systém správy baterií (BMS), který chrání lithiové baterie Victron Lithium Smart před hlubokým vybitím, přebíjením a vysokými teplotami. Při překročení kritických hodnot BMS okamžitě zasáhne: zátěže jsou fyzicky odpojeny v případě hlubokého vybití a nabíjení je zastaveno, když hrozí přebití. Vysoké teploty vedou k okamžitému ukončení nabíjení i vybíjení.
Sledování stavu baterie je zabudováno do systému Lynx Smart BMS; není potřeba žádný samostatný sledovač stavu baterií. Přes Bluetooth lze stav baterie sledovat pomocí aplikace VictronConnect, pokud je připojeno zařízení GX, nebo také pomocí VRM, našeho portálu vzdálené správy.
Tento produkt je součástí modulárního systému Lynx, který také poskytuje Lynx Distributor, což je modulární DC přípojnice obsahující 4 DC pojistky a sleduje jejich stav přes VictronConnect a VRM a další DC připojení pro zajištění distribuce, jištění, sledování stavu baterie a/nebo správu lithiové baterie.
Systém Lynx lze také použít pro DC distribuci a sledování stavu lithiových baterií jiných značek než Victron. V takovém případě vyměňte Lynx Smart BMS za Lynx Shunt VE.Can pro sledování stavu jakékoli jiné baterie. Zobrazit všechny moduly Lynx
Spotřeba energie se bude lišit od jachty k jachtě a od majitele k majiteli. Optimální energetický plán by měl být vždy navržen s ohledem na specifika jachty. Pro začátek však uvádíme dva příklady - s normální a vyšší denní spotřebou energie - optimální energie pro motorovou jachtu.
Při navrhování a instalaci optimálního řešení však přichází do úvahy mnohem více faktorů: Odborník společnosti Victron vám s tím rád pomůže.
Naše dobře zavedená celosvětová síť místních odborníků společnosti Victron, kteří jsou ochotni vám pomoci najít optimální řešení.
Ve společnosti Victron považujeme za nezbytné, poskytnout našim zákazníkům služby a podporu rychle a kompetentně. To je důvod, proč naše celosvětová síť odborníků Victron nabízí nejvyšší úroveň technického know-how a je odhodlána provádět opravy co nejrychleji.
Takže můžete vyrazit nebo pokračovat v cestě kamkoli.
4 osoby